I forbindelse med skifte af dødsboer, er det obligatorisk at der udstedes præklusivt proklama i Statstidende. Dette betyder, at dødsfaldet og boets kontaktperson/bobestyrer offentliggøres, og eventuelle kreditorer opfordres til at anmelde eventuelle krav overfor boet, inden for en fastsat frist på 8 uger.

Efter 8-ugers fristen kan der som altovervejende hovedregel, ikke rejses yderligere krav overfor boet og boets arvinger kan dermed danne sig et klart overblik over, hvilke aktiver og passiver der er i boet. Hvis det herefter viser sig, at boets passiver overstiger boets aktiver, er der tale om et insolvent bo og boet kan overgå til bobestyrerbehandling.

Hvilken pris skal din ejendom have, når køber er dine børn?

Godt nyt til dig, der overvejer at gennemføre et familiekøb eller familiesalg af hus. Højesteret har ...»

Har du styr på, hvem der arver dig?

Har du ikke oprettet et testamente, er det arveloven, der bestemmer, hvem der arver dig. Hvis du har ...»

Ophørsdag

Det tidspunkt, hvor ægtefællernes økonomiske fællesskab ophører. Med mindre andet aftales ægtefællerne ...»

Adoptivbarn