I forbindelse med skifte af dødsboer, er det obligatorisk at der udstedes præklusivt proklama i Statstidende. Dette betyder, at dødsfaldet og boets kontaktperson/bobestyrer offentliggøres, og eventuelle kreditorer opfordres til at anmelde eventuelle krav overfor boet, inden for en fastsat frist på 8 uger.

Efter 8-ugers fristen kan der som altovervejende hovedregel, ikke rejses yderligere krav overfor boet og boets arvinger kan dermed danne sig et klart overblik over, hvilke aktiver og passiver der er i boet. Hvis det herefter viser sig, at boets passiver overstiger boets aktiver, er der tale om et insolvent bo og boet kan overgå til bobestyrerbehandling.

Trænger dit testamente til opdatering?

Det kræver ofte mange overvejelser at få lavet et testamente, og når det er underskrevet for notaren ...»

Når du arver en ejendom, skal du huske skødet.

Hvis en arving i et dødsbo ønsker at arve afdødes faste ejendom, er der et par ting der er rigtig vigtige ...»

Ophørsdag

Det tidspunkt, hvor ægtefællernes økonomiske fællesskab ophører. Med mindre andet aftales ægtefællerne ...»

Adoptivbarn