Ugifte samlevende

Børnetestamente

Hvem arver?

Livsforsikring og pension ved død

Advokatens rolle

Forrige
Næste

Arv og testamente

Ugifte samlevende arver - uanset hvor længe de har boet sammen - ikke hinanden uden et testamente.

Det er derfor vigtigt, at hvis I ønsker at tilgodese hinanden arveretligt, at I opretter et testamente, eventuelt et udvidet samlevertestamente.

---oooOooo---

På pensions- og forsikringsområdet opnår en ugifte samlever status som "nærmeste pårørende", og har parterne boet sammen 2 år forud for dødsfaldet, tilfalder en pension og livsforsikring samlever fremfor afdødes livsarvinger, med mindre begunstigelsesindsættelsen aktivt er ændret hos pensions- eller forsikringsselskabet.

Pas på med de hjemmelavede testamenter

Med et testamente kan du bestemme, hvad der skal ske med en del af din formue, når du er død. Arvelovens ...»

Advokatens rolle ved samejeoverenskomster

Køber man en fast ejendom i fællesskab med andre, bør man overveje at oprette en samejeoverenskomst/-aftale. ...»